Ogólnie o dotacjach
Jeżeli planujesz przeprowadzić jakieś działanie, którego realizacja ma przynieść korzyść społeczeństwu lub społeczności lokalnej, możesz starać się o dofinansowanie, przeważnie ze środków publicznych.
Dotacje najczęściej pochodzą od samorządów, ministerstw, fundacji redystrybuujących środki publiczne lub działających przy dużych firmach, bądź od samych firm. Każdy z tych podmiotów przyznając środki chce wesprzeć realizację społecznych celów – np. zintegrować społeczność lokalną, pogłębić wiedzę historyczną odbiorców, nakłonić młodzież do angażowania się w wolontariat itp. Często nasze harcerskie działania te cele realizują, a co za tym idzie można starać się o dofinansowanie tych działań. Najczęściej odbywa się to na drodze konkursów, w których różne organizacje składają swoje propozycje, a grantodawca wybiera, które z nich sfinansuje. Ponadto, grantodawca zawsze podaje warunki realizowania finansowanych przez siebie działań – mają być one w określonym terminie, miejscu, adresowane do określonych osób itp. Co więcej, większość konkursów określa społeczny cel, jaki realizować mają finansowane z niego projekty. Zwykle dotacje nie pokrywają 100% kosztów – grantodawca może ustalić, że dofinansowanie wynosi np. max. 80% kosztów, a resztę należy sfinansować np. z wpłat uczestników, ze środków własnych organizacji czy z innej dotacji, a niekiedy w formie wkładu osobowego (pracy wolontariuszy) lub rzeczowego (wykorzystania wyposażenia, które posiada wnioskodawca). Ponadto, konieczne może być zapłacenie także innych kosztów, związanych np. z obsługą dotacji.
Wnioskowanie o dofinansowanie w konkursie wymagać będzie przygotowania oferty realizacji zadana publicznego (wniosku o dotację), zgodnie ze wzorem organizatora konkursu. Poza miejscem i datą realizacji oraz opisem projektu przeważnie trzeba opisać takie aspekty, charakterystyka beneficjentów (odbiorców projektu), cele realizacji projektu i rezultaty, kosztorys oraz inne ważne dla grantodawcy aspekty projektu. Wnioskowanie pozakonkursowe, np. do fundacji działających przy dużych firmach lub do samych firm zwykle wymaga prostszego wniosku, jednak również zawierającego podobne informacje, co oferta realizacji zadania publicznego.
Gdzie składać wnioski o dofinansowanie?
Środki samorządowe
Aby znaleźć źródło finansowania małych projektów w pierwszej kolejności warto zapoznać się z ofertą lokalnych samorządów, tj. urzędów miast lub gmin oraz urzędu marszałkowskiego, które często organizują zarówno konkursy grantowe w wąskich, wyspecjalizowanych dziedzinach, w których potrzeby zidentyfikował sam samorząd (np. konkursu ukierunkowane na działalność proekologiczną, upowszechnianie kultury fizycznej itp.), jak i konkursy bez skonkretyzowanego obszaru, mające przeważnie na celu rozwój i działalność na rzecz społeczności lokalnych (np. program “Społecznik" Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, czy program MikroDotacje Urzędu Miasta Szczecin). Aby znaleźć odpowiedni konkurs należy śledzić odpowiednie zakładki na stronach internetowych urzędów. Niektóre konkursy grantowe realizowane są z ramienia urzędów przez zewnętrzne podmioty (spółki, fundacje), które redystrybuują środki w imieniu samorządu. Informacje o takich programach są jednak łatwo dostępne na stronach samorządów. Niektóre urzędy posiadają ponadto zabezpieczone środki na finansowanie zadań publicznych spoza organizowanych przez nie konkursów. Prowadzony jest na nie przeważnie tak zwany nabór ciągły, bez ustalonego terminu składania wniosków. Przyznanie środków uwarunkowane jest dostępnością wolnych środków w budżecie oraz oceną wartości projektu przez odpowiedni organ urzędu. W uproszeniu więc, aby otrzymać dofinansowanie w konkursie grantowym trzeba napisać opisać projekt, który w ocenie ekspertów uzyska taką ilość punktów, która po utworzeniu listy rankingowej (od najwyżej ocenionych projektów do najniżej ocenionych) uzyska takie miejsce, że przydzielając założone na konkurs środki od pierwszego miejsca wystarczy ich na sfinansowanie projektu na miejscu, które zajął nasz projekt. W przypadku trybu pozakonkursowego należy przekonać ekspertów, że nasz projekt jest warty zrealizowania oraz że mamy faktyczną możliwość jego przeprowadzenia (odpowiednie zasoby, doświadczenie, przygotowanie itd.).
Śródki rządowe (dofinansowanie z ministerstw, urzędów wojewódzkich)
W przypadku rządowych środków publicznych często istnieje możliwość uzyskania dotacji w większych kwotach niż w przypadku środków samorządowych. Uzyskanie ich jest równocześnie często trudniejsze, ze względu m.in. na dużą konkurencję (ze strony dużych organizacji, z dużym doświadczeniem w realizowaniu zadań publicznych o wysokich budżetach) oraz na restrykcyjne warunki wnioskowania o dotacje i rozliczania dotacji. Wnioskowanie o tego typu środki zalecamy jedynie w przypadku projektów o dużej skali i mając doświadczenie w pozyskiwaniu i rozliczaniu środków z budżetów samorządowych.
Środki z sektora prywatnego
Duże spółki często posiadają fundacje wyspecjalizowane w realizacji działalności charytatywnej w imieniu spółki, w tym w dystrybucji środków, jakie spółka chce przeznaczyć na działalność publiczną. Niektóre spółki szczególnie chętnie współpracować będą z partnerami publicznymi realizującymi misję zbliżoną do misji spółki (np. firmy produkujące sprzęt sportowy z organizacjami działającymi na rzecz rozwoju kultury fizycznej) lub będą szczególnie chętnie wspierać projekty o profilu zbliżonym do ich działalności albo stawianych sobie celów społecznych (np. firma dążąca do minimalizacji generowanego śladu węglowego może szczególnie chętnie wspierać projekty proekologiczne). Warto zatem szukając fundatora w sektorze prywatnym rozpocząć poszukiwania od organizacji o profilu zbliżonym do tematyki projektu. Dalej jednak istnieje możliwość kierowania wniosków lub zapytań o możliwość dofinansowania projektu do dowolnej organizacji. Warto jednak mieć na uwadze, że działalność charytatywna nie jest głównym celem organizacji z sektora prywatnego, stąd najefektywniejsze przeważnie będzie pozyskanie środków przez fundacje podległe spółką, które dysponują środkami zapreliminowanymi na działalność społeczną lub od podmiotów, w zakresie których nasz projekt będzie wspierał realizację ich misji, czym będą mogli pochwalić się z komunikacji ze swoimi odbiorcami. Próba uzyskania środków bez tego typu warunków będzie zwykle trudniejsza. Warto dodać, że istnieje możliwość zawnioskowania o dofinansowanie od wielu podmiotów, co zwiększy prawdopodobieństwo otrzymania środków od któregoś z nich. Nie tylko duże organizacje angażują się społecznie, zaś organizacje działające regionalnie/lokalnie najchętniej wesprą działalność dotyczącą społeczności z ich obszaru działania, zaś dysponowane przez nich środki mogą być na nasze potrzeby w zupełności wystarczające. Należy jednak zachować w takiej sytuacji pełną transparentność. Mamy obowiązek powiadomienia potencjalnego fundatora o innych partnerach, aby mógł podjąć decyzję w oparciu o wszystkie dane. Dla przykładu firma może mniej chętnie dofinansowywać działania, których fundatorem jest już ich bezpośredni konkurent (np. Lidl może nie chcieć dofinansować biegu, którego partnerem jest biedronka). Co więcej, niedopuszczalne jest tak zwane podwójne finansowanie, tzn. pozyskanie środków z dwóch miejsc na ten sam punkt w budżecie (chyba, że z poszczególnych źródeł uzyskujemy część całej kwoty lub zwiększone środki finansowe zostaną w całości wykorzystane na dany element i podniesie to poziom efektu końcowego, jednak w obu przypadkach musi się to odbyć za zgodą fundatorów).
Gdzie szukać?