Ubezpieczenie – instruktorzy

Rodzaje ubezpieczeń

Okręg Północno-Zachodni opłaca trzy ubezpieczenia:

  • Standardowe ubezpieczenie NNW (opisane w kolejnej sekcji)
  • Duże NNW (tylko w przypadku dużych zdarzeń, opisane w ostatniej sekcji)
  • OC kadry (opisane w ostatniej sekcji)

Dane ubezpieczenia NNW

Ubezpieczyciel:

Colonnade Insurance S. A.

Osoby ubezpieczone:

Ochroną ubezpieczeniową objęci są harcerze a także kadra i personel, w skład którego wchodzą również osoby nie będące harcerzami, uczestniczący we wszystkich przedsięwzięciach i imprezach organizowanych przez ZHR w ramach działalności statutowej ZHR (w tym obozy, zbiórki, zloty, wyjazdy okolicznościowe, akcje charytatywne, wszelkie formy wolontariatu).

Okres ochrony:

Ochrona ubezpieczeniowa trwa podczas zajęć zorganizowanych bądź nadzorowanych przez Ubezpieczającego (tj. wszystkich przedsięwzięciach i imprezach organizowanych przez ZHR w ramach działalności statutowej ZHR (w tym obozy, zbiórki, zloty, wyjazdy okolicznościowe, akcje charytatywne, wszelkie formy wolontariatu), oraz droga do i z zajęć.

Numer polisy:

Podawany jest rodzicom lub uczestnikom wraz z dokładnymi zakresami i sumami ubezpieczenia w razie chęci zgłoszenia roszczenia ubezpieczeniowego, zgodnie z opisaną poniżej ścieżką. Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) dostępne są do pobrania w zakładce “pliki do pobrania" oraz TUTAJ.

Postępowanie w razie wystąpienia zdarzenia ubezpieczeniowego

Zdarzenie ubezpieczeniowe to najczęściej wypadek, czyli zdarzenie, w wyniku którego doszło do uszkodzenia ciała.

Postępowanie bezpośrednio po wystąpieniu wypadku:

  1.  Zabezpieczenie miejsca zdarzenia – dokonanie wszelkich czynności zapewniających bezpieczeństwo uczestnikom i świadkom zdarzenia, o ile to możliwe usunięcie przyczyny zdarzenia,
  2. Udzielenie pierwszej pomocy – sprawdzenie stanu poszkodowanego lub poszkodowanych, udzielenie niezbędnej pomocy zgodnie z możliwościami, w razie potrzeby wezwanie odpowiednich służb (pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja),
  3. Udokumentowanie okoliczności zdarzenia – jeśli wśród poszkodowanych nie ma rannych oraz ofiar śmiertelnych i sytuacja nie stanowi zagrożenia dla życia i mienia uczestników zdarzenia – należy w miarę możliwości wykonać kilka zdjęć dokumentujących miejsce wypadku,
  4. Poinformowanie bezpośredniego przełożonego oraz władz okręgu o zdarzeniu, poinformowanie rodziców,
  5. W razie potrzeby zebranie danych i oświadczeń uczestników zdarzenia oraz ewentualnych świadków (np. w po kolizji drogowej). Dokument powinien zawierać:
    1. dane uczestników zdarzenia (sprawcy i poszkodowanego), takie jak imię i nazwisko, adres,
    2. numer telefonu, numery dowodów osobistych,
    3. dane świadków – opinie i wyjaśnienia świadków
    4. dokładny i jasny opis zdarzenia
    5. czytelne podpisy uczestników wypadku lub wypadku/kolizji drogowej i ewentualnych świadków.

Ścieżka postępowania rodzica w celu uzyskania odszkodowania

Ścieżka postępowania w przypadku chęci zgłoszenia roszczenia ubezpieczeniowego:
  1. W razie wystąpienia urazu u małoletniego uczestnika kadra przekazuje informacje o urazie rodzicom.
  2. Komendant wyjazdu lub jednostki zabezpiecza ewentualną dokumentację (kserokopię karty leczenia szpitalnego jeśli odbyto wizytę na SOR lub Izbie Przyjęć, protokół powypadkowy jeśli na wypoczynku uraz powstał w wyniku wypadku).
  3. Uczestnik lub rodzic zgłasza chęć zgłoszenia roszczenia ubezpieczeniowego mailowo do Biura Okręgu ([email protected]). W odpowiedzi otrzymuje link do niniejszej ścieżki i dokumentów, numer polisy oraz ewentualnie inne dane polisy takie, jak szczegółowy zakres ubezpieczenia i sumy ubezpieczenia, a następnie zapoznaje się z niniejszą ścieżką postępowania oraz pobiera FORMULARZ ZGŁOSZENIA ROSZCZENIA.
  4. Uczestnik lub rodzic przygotowuje dokumentację wymaganą przez ubezpieczyciela, zgodnie z instrukcją postępowania zawartą w formularzu zgłoszenia roszczenia.
  5. Uczestnik lub rodzic uzupełnia formularz zgłoszenia roszczenia po zakończeniu rekonwalescencji (z pominięciem punktu 9). Zaleca się skonsultowanie punktów 10-11 z drużynowym lub komendantem obozu.
  6. Ubezpieczenie zakłada możliwość wystąpienia z roszczeniem do towarzystwa ubezpieczeniowego przed zakończeniem okresu rekonwalescencji, o ile okres leczenia jest długotrwały (powyżej 2 miesięcy) i środki z ubezpieczenia mają umożliwić dalsze leczenie.
  7. Uczestnik lub rodzic uzupełniony formularz zgłoszenia roszczenia i przesyła wraz z załącznikami mailowo do Biura Okręgu ([email protected]) oraz pełnomocnika naczelnictwa ds. ubezpieczeń ([email protected]) w celu weryfikacji merytorycznej i formalnej.
  8. Po akceptacji członek Zarządu Okręgu uzupełnia punkt 9 i podpisuje formularz oraz podbija pieczęcią okręgu. Potwierdza przy tym, że ubezpieczony jest objęty polisą ubezpieczeniową. Podpisany formularz jest dostępny do odbioru w Biurze Okręgu (aktualnie wyłączone z użytku) lub przesyłane pocztą do ubezpieczonego.
  9. Uczestnik lub rodzic podpisuje uzupełniony formularz i wraz z wymaganymi załącznikami przesyła mailowo do ubezpieczyciela ([email protected]), oraz załącza do korespondencji jako odbiorców do wiadomości Zarząd Okręgu ([email protected]) oraz pełnomocnika ds. ubezpieczeń ([email protected]). Jeżeli ubezpieczony nie ukończył 18 lat, zgłoszenia roszczenia dokonać może wyłącznie jego opiekun prawny.

Co w przypadku, gdy uczestnik posiada również inne ubezpieczenie NNW?

Warto pamiętać, że jeśli dziecko jest ubezpieczone w szkole, to w trakcie wyjazdów harcerskich zazwyczaj działa także polisa szkolna. Ubezpieczenia NNW z różnych źródeł przeważnie się nie wykluczają (co znaczy, że można skorzystać z więcej niż jednego ubezpieczenia NNW w tym samym przypadku, jeżeli więcej niż jedno ubezpieczenie NNW obejmuje dane zdarzenie). 

Postępowanie w niestandardowych sytuacjach (duże NNW, OC)

W przypadku dużych zdarzeń ubezpieczeniowych, wymagających potencjalnie skorzystania z dużej polisy NNW lub ubezpieczenia OC kadry należy bezzwłocznie skontaktować się z Zarządem Okręgu, który w porozumieniu z pełnomocnikiem naczelnictwa ds. ubezpieczeń udzieli dalszych instrukcji.

Kontakt

W razie wszelkich wątpliwości można kontaktować się z biurem okręgu przez maila [email protected] lub bezpośrednio z pełnomocnikiem naczelnictwa ds. ubezpieczeń pod adresem [email protected].