Składki związkowe (informacja dla instruktorów)

Instrukcja zbierania składek związkowych (członkowskich):

Składka związkowa (członkowska) – składka, którą rodzic przelewa na konto jednostki. Obejmuje:

  • Składkę organizacyjną
  • Darowiznę na działanie drużyny

Składka organizacyjna – część składki związkowej zbierana na potrzeby organizacyjne związku, tj. na poczet działania władz związku. Składa się ze:

  • stałej na funkcjonowanie władz naczelnych (określanej uchwałą Rady Naczelnej)
  • części na funkcjonowanie okręgu (określanej uchwałą Zarządu Okręgu)

Jak zbierać składki?

Składki związkowe zbierane są wyłącznie w drużynach, przelewem na konto jednostki. 

Drużynowy decyduje o częstotliwości zbierania składek (miesięcznie, kwartalnie, półrocznie lub rocznie) oraz o kwocie darowizny na poczet funkcjonowania jednostki, zbieranej łącznie ze składką organizacyjną na poczet funkcjonowania naczelnictwa i okręgu.

Drużynowy ma prawo określać indywidualne bonifikaty w wysokości darowizny na funkcjonowanie drużyny zgodnie z własnymi kryteriami. Drużynowy nie może natomiast rozbić płatności składki na składowe mniejsze niż miesięczne ani obniżyć kwoty zbieranej składki organizacyjnej (ogólnie w drużynie ani indywidualnie) poniżej kwoty określonej w uchwale zarządu okręgu w sprawie ustalenia wysokości składek. Drużynowy może na prośbę rodzica złożyć do zarządu okręgu wniosek o obniżenie kwoty składki organizacyjnej lub zwolnienie ze składki organizacyjnej wraz z uzasadnieniem takiej potrzeby (np. sytuacji materialnej rodzica). 

 

Uwaga!

Darowizna na poczet działania drużyny musi być zbierana każdorazowo proporcjonalnie do wpłacanej części składki organizacyjnej. Przykład:

Jeśli składka organizacyjna wynosi 312 zł / rok (26 zł / mies.), a darowizna na działanie drużyny 120 zł / rok (10 zł / mies.), to wpłata za 1 miesiąc wynosić powinna 26 zł + 10 zł = 36 zł, wpłata za kwartał 3 x 26 zł + 3 x 10 zł = 78 zł + 30 zł = 108 zł itd. Inne wartości powodować mogą problemy w trakcie rozliczenia rocznego, ponieważ składka organizacyjna i darowizna na funkcjonowanie drużyn mają różne kategorie wpływów.

Wysokość zbieranych składek

Wysokość składki organizacyjnej za dany rok określana jest do 31 grudnia roku poprzedzającego.

Wysokość składki organizacyjnej za 2025 rok, zgodnie z Uchwałą Zarządu Okręgu Północno-Zachodniego ZHR z dnia 30 grudnia 2024 r.:

26 zł / miesiąc (312 zł / rok), w tym:

  • stała na funkcjonowanie władz naczelnych: 16 zł / miesiąc
  • część na funkcjonowanie okręgu: 10 zł / miesiąc

Wskazana wysokość składki organizacyjnej dotyczy zuchów, harcerzy, wędrowników i harcerzy starszych.

Składka nie dotyczy:

  • członków współdziałających (składka 0 zł za osobę na miesiąc)
  • członków drużyn „Pełni” (składka 0 zł za osobę na miesiąc)

Do kwoty składki organizacyjnej zaleca się doliczenie kwoty darowizny na funkcjonowanie drużyny.

Ostateczną kwotę składki związkowej wraz z instrukcją jej opłacenia, w tym numerem rachunku bankowego drużyny, należy określić i podać do wiadomości uczestnikom lub ich rodzicom w terminie umożliwiającym ich terminowe opłacenie.

Jak przekazywać składki do okręgu?

Zgodnie z uchwałą Zarządu Okręgu Północno-Zachodniego nr 4/25 z dn. 1 lutego 2025 r. w sprawie funkcjonowania okręgu składki organizacyjne za jednostki opłaca się przelewem na konto okręgu w systemie kwartalnym do 10 dnia miesiąca rozpoczynającego dany kwartał. W przypadku opłacenia składki za cały rok z góry (za wszystkie 4 kwartały do 10 stycznia) udzielona zostaje bonifikata 10%, którą należy odliczyć od przelewanej kwoty.

Składki organizacyjne przelewane są przez jednostki na konto okręgu za z góry określoną przez Radę Naczelną liczbę członków, zależną od statusu jednostki. 

Zgodnie z § 4 Uchwały Rady Naczelnej Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej nr 168/17 z dnia 7 grudnia 2024 roku w sprawie ustalenia wysokości składek organizacyjnych liczba osób, od jakiej jednostka odprowadza składkę do okręgu, wynosi dla: 

    1. drużyny harcerskiej – 16 osób 
    2. drużyny wędrowniczej – 8 osób 
    3. gromady zuchowej – 12 osób 
    4. próbnej drużyny harcerskiej – 13 osób 
    5. próbnej drużyny wędrowniczej – 5 osób 
    6. próbnej gromady zuchowej – 9 osób

Obowiązujące obliczone wysokości składek jednostek:

    1. drużyna harcerska: 4992 zł / rok (1248 zł / kwartał)
    2. drużyna wędrownicza: 2496 zł (624 zł / kwartał)
    3. gromada zuchowa: 3744 zł (936 zł / kwartał)
    4. próbna drużyna harcerska: 4056 zł (1014 zł / kwartał)
    5. próbna drużyna wędrownicza: 1560 zł (390 zł / kwartał)
    6. próbna gromada zuchowa: 2808 zł (702 zł / kwartał)

Obowiązujące obliczone wysokości składek jednostek z bonifikatą 10% za cały rok:

    1. drużyna harcerska: 4493 zł
    2. drużyna wędrownicza: 2246 zł
    3. gromada zuchowa: 3370 zł
    4. próbna drużyna harcerska: 3650 zł
    5. próbna drużyna wędrownicza: 1404 zł
    6. próbna gromada zuchowa: 2527 zł

Terminowe opłacenie składki jest warunkiem koniecznym do udziału drużyny w HALiZ. Drużyna przed rozpoczęciem HALiZ ma obowiązek opłacenia składki do miesiąca, w którym kończy się dane HALiZ włącznie. 

Składki przelewamy zgodnie z poniższą instrukcją:

Numer rachunku okręgu: 88 1020 1026 0000 1302 0467 4794

Tytuł przelewu bez bonifikaty: 

-“Składka organizacyjna za rok [rok, za który opłacasz składki], kwartał [kwartał lub kwartały, za które opłacasz składki], [nazwa drużyny]"

Tytuł przelewu z bonifikatą (opłacenie składek z góry za cały rok):

-“Składka organizacyjna z bonifikatą 10% za rok [rok, za który opłacasz składki], [nazwa drużyny]"

Uwaga!

Jeśli drużyna została założona w trakcie roku kalendarzowego, za który chcesz opłacić składki, licz kwotę zaczynając od miesiąca założenia włącznie i opłać pierwszą składkę do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu założenia jednostki.

Przykład 1:

Drużyna harcerzy została powołana (posiada status drużyny próbnej) rozkazem z dnia 14 lutego. Drużyna odprowadza do okręgu składki za 13 osób. Musisz opłacić składkę od lutego włącznie, czyli za 11 miesięcy roku. W systemie kwartalnym pierwszą składkę opłacisz do 10 marca za niepełny II kwartał (2 miesiące), zaś w systemie rocznym za 11 miesięcy. W tytule przelewu dopisz od którego miesiąca drużyna opłaca składki.

Jeśli drużyna zmieniła status z próbnej na związkową w trakcie roku kalendarzowego, za który chcesz opłacić składki, licz nową kwotę zaczynając od miesiąca zmiany statusu włącznie. W razie zaistnienia niedopłaty dopłać brakującą kwotę przy okazji najbliższej płatności kwartalnej lub w przypadku płatności z góry za cały rok do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu zmiany statusu jednostki.

Przykład 2:

Gromada zuchów  rozkazem z dnia 20 sierpnia zmieniła status z próbnej na związkową. Dotychczas gromada odprowadzała składki kwartalnie za 9 osób, a od sierpnia musi odprowadzać składki za 12 osób. Najbliższa płatność w systemie kwartalnym wypada do 10 października (za IV kwartał). Drużyna opłacając składki za IV kwartał wylicza kwotę od 12 osób oraz wyrównuje niedopłatę za III kwartał, tj. kwotę składek za 3 osoby (liczba, o którą zwiększył się współczynnik) za 2 miesiące (liczba miesięcy, w których w opłaconym już kwartale obowiązywała gromadę nowa kwota).

Przykład 3:

Gromada zuchów  rozkazem z dnia 20 sierpnia zmieniła status z próbnej na związkową. Dotychczas gromada odprowadzała składki rocznie za 9 osób, a od sierpnia musi odprowadzać składki za 12 osób. Do 10 września drużyna przelewa na konto wyrównanie niedopłaty za rok, tj. kwotę składek za 3 osoby (liczba, o którą zwiększył się współczynnik) za 5 miesięcy (liczba miesięcy, w których w opłaconym już roku obowiązywała gromadę nowa kwota). W przypadku opłacania pierwotnej składki rocznej z bonifikatą oraz dotrzymania wskazanego terminu wyrównania dopłata również podlega bonifikacie 10%, którą należy odliczyć od przelewanej kwoty.

Jeśli w drużynie masz za mało osób, warto przemyśleć zmianę statusu drużyny na drużynę próbną lub samodzielny zastęp. Okręg nie ma możliwości samodzielnego podjęcia decyzji o całościowym lub częściowym umorzeniu składki organizacyjnej dla drużyny. Pamiętaj, żeby dopilnować, aby zmiana została zatwierdzona rozkazem hufcowego.

Na co idą składki?

Składki przekazywane przez drużyny trafiają na konto okręgu, skąd część przekazywana jest na konto naczelnictwa (stała na funkcjonowanie władz naczelnych), a reszta pozostaje na poczet działalności władz okręgu. Kwotę stałej na funkcjonowanie władz naczelnych określa uchwałą Rada Naczelna, zaś część na poczet funkcjonowania władz okręgu zarząd okręgu.

Składki przeznaczane są m.in. na:

  • ubezpieczenie NNW uczestników i instruktorów
  • ubezpieczenie OC instruktorów
  • krzyże harcerskie
  • zapewnienie obsługi księgowej, biurowej i prawnej
  • zakup materiałów i wyposażenia służącego do obsługi organizacyjnej Związku
  • utrzymanie nieruchomości
  • finansowania i dofinansowywania projektów realizowanych w ramach ZHR

Finansowanie obwodów

Dodatkowo zgodnie z uchwało Zarządu Okręgu w sprawie funkcjonowania okręgu 25% składek przeznaczonych na działalność okręgu z sumy składek należnych okręgowi od jednostek działających na terenie danego obwodu i terminowo wpłaconych do Okręgu zostaje przekazywana na działalność obwodu. Środkami tymi dysponują zarządy obwodów.